Strony internetowe dla firmy na szablonie WordPress. Czy warto?

strony internetowe dla firmy szablony Wordpress czy warto analiza moovi

Przy okazji pracy z klientem zastanawiałam się, czy polecać mu stronę zrobioną przez grafika i programistę czy raczej stronę firmową na WordPress opartą na gotowym szablonie. Obie wersje miały swoje plusy i minusy. Żeby dać konkretną rekomendację, zrobiłam serię testów. Wynik okazał się zaskakujący.


Strony internetowe dla firmy zrobione przez programistę

Jednym ze sposobów przygotowania strony dla firmy jest zatrudnienie zespołu złożonego z grafika, webdevelopera i programisty. Zwykle taką metodą robione są strony w agencjach interaktywnych.
 
Ułatwieniem może być tutaj użycie gotowego CMS, np. popularnego darmowego rozwiązania WordPress. CMS (content management system) pozwala potem właścicielowi strony edytować jej treści. Strona internetowa na WordPress często nie wymaga już programisty. Skonfigurować może ją webdeveloper, według projektu grafika.  

Taka strona internetowa zrobiona przez specjalistów zwykle ma dobrze napisany kod
. O ile nie obciążą jej duże zdjęcia, filmy, czy dodatkowe wtyczki WordPress, będzie lekka i błyskawicznie wczyta się w przeglądarce na komputerze i na telefonie użytkownika.


Minusy nieszablonowej strony od programisty

Wadą obu tych rozwiązań jest jednak strona zrobiona „na sztywno”. Czyli taka, w której układ poszczególnych podstron i elementów na nich jest stały.

Z poziomu zwykłego użytkownika nieprogramisty można wprawdzie dodawać nowe artykuły na blogu, produkty w sklepie i zwykle także edytować teksty i podmieniać zdjęcia na poszczególnych podstronach.

Czasem trzeba jednak dodać nową podstronę lub moduł, bo na przykład firma wprowadziła webinaria albo chce pokazać opinie klientów.

Wtedy firma znów musi zaprosić do współpracy webdevelopera i grafika. Koszt strony internetowej rośnie przy okazji każdej zmiany. Dodatkowo trzeba czekać na dostępność specjalistów . Lepiej też wiedzieć, czego się chce, żeby bez większej dyskusji (bo koszt) i kilku wersji testowych (bo koszt) wprowadzić nowe elementy.

Jest jednak inny sposób na przygotowanie strony dla swojej firmy.


Strony internetowe na szablonie i wtyczkach WordPress

strony internetowe dla firmy zrobiłem to wtyczką do wordpressa

Stronę internetową można dostać w takiej wersji, żeby potem w firmie samodzielnie zmieniać, dodawać i usuwać elementy

Motywy, themes (tematy), templates (szablony), skórki, maski – różnie je się nazywa. WordPress mocno wspierają predefiniowane szablony stron internetowych, których mnogość można znaleźć choćby w serwisie Themeforrest.


Zalety stron WordPress przygotowanych na szablonie

Ich podstawowymi zaletami pozostają jednak:

  • wielki wybór świetnie zrobionych gotowych stron
  • wielka elastyczność i możliwości kastomizacji (przebudowania według własnych potrzeb przez nieprogramistę)


Minusy stron na szablonach

Teoretycznie motywy WordPress mają dwa minusy::

  • to nie są autorskie, wyjątkowe projekty przygotowane przez grafika dla mojej firmy
  • wtyczki, których używa się do budowy obciążają stronę i spowalniają jej wczytywanie się
strony internetowe dla firmy na szablonach WordPress - wady i zalety tabelka
Strony internetowe dla firm przygotowane na szablonie WordPress mają swoje plusy i minusy.


Tematem szybkości stron na szablonie zajmę się nieco dalej. 


W jakim stopniu można przebudować szablony WordPress?

W kwestii dostosowania projektu do potrzeb firmy, możliwości edycji szablonu są… prawie nieograniczone. Z pierwotnego szablonu można wypracować stronę prawie idealnie taką, jaką klient sobie życzy.


Przykładowa strona przed zmianami:

strony internetowe dla firmy przykład strony na szablonie WordPress - przed dostosowaniem
Przykład strony na szablonie WordPress, wygląd wersji oryginalnej – przed dostosowaniem


i po zmianach:

strony internetowe dla firmy przykład strony na szablonie WordPress - po dostosowaniu
Przykład strony na szablonie WordPress, wygląd wersji docelowej – po dostosowaniu do potrzeb


Patrzenie niechętnym okiem na strony przygotowane przez firmy, a oparte na gotowych szablonach, niekoniecznie jest uzasadnione. Użycie takiego szablonu może się potem przydać, kiedy będzie potrzeba dodania modułu czy podstrony. Firma, która przygotowała stronę może bowiem przeszkolić właściciela czy pracowników, żeby potem bez większej wiedzy technicznej mogli sobie modyfikować elementy.

A dodatkowym ułatwieniem będzie też page builder.


Plusy i minusy page buildera na przykładzie Elementor WordPress

Elementor, Divi, Visual Composer, Beaver Builder i kilka innych wtyczek do WordPressa pozwala łatwiej zbudować i przebudować stronę internetową. Zrobienie za ich pomocą rozbudowanej strony internetowej dla firmy od A do Z wymagałoby wprawdzie dużo czasu na poznanie narzędzia i jeszcze więcej technicznego zacięcia.

Oczywiście jest to możliwe, choć w większości przypadków dużo rozsądniej jest temat wydelegować do wyspecjalizowanej firmy, a samemu poświęcić czas na inne biznesowe wyzwania, które mają bezpośrednie przełożenie na dochody firmy. 

Page Builder taki jak Elementor będzie za to świetnym ułatwieniem dla właściciela strony, kiedy będzie już oddana do użytku

elementor wordpress screen strony internetowe dla firmy na szablonie


Zalety Elementor WordPress

  • intuicyjna obsługa typu drag and drop
  • możliwość natychmiastowego zobaczenia zmian na testowym podglądzie strony
  • duży wybór widżetów (gotowych elementów/modułów strony)  – zdjęcia, teksty, slajdery, testymoniale, ikony, harmonijki czy zakładki
  • kompatybilność z innymi wtyczkami WordPress, które jeszcze powiększają wybór elementów
  • wielki wybór gotowych szablonów opracowanych na Elementorze w największym banku szablonów Themeforrest 


Wady Elementor WordPress

  • Elementor, choć przeznaczony dla nieprogramisty, wymaga jednak wielu godzin nauki metodą prób i błędów, jak każde nowe narzędzie
  • do zbudowania własnej strony od początku do końca prócz Elementora potrzebna jest jednak wiedza na temat serwerów, domen, WordPressa, wtyczek, UX, SEO etc.
  • Elementor i powiązane wtyczki obciążają stronę i pogarszają wyniki szybkości wczytywania


Strona firmowa WordPress – jakie znaczenie ma szybkość strony?

Jedna z wytycznych SEO to strona lekka i szybka. SEO (Search Engine Optimization) to optymalizacja stron pod wyszukiwarki. Polega na przygotowaniu strony, którą polubią roboty Google. A zasadniczo roboty szukają stron, które potem mogą się spodobać użytkownikom (czyli naszym potencjalnym klientom).

Ze względu na przyjemność użytkowania strony (i roboty Google), dobrze, żeby między innymi, nie trzeba było długo czekać na wczytanie strony.

Jak szybko działa każda strona z punktu widzenia robotów Google, można sprawdzić na narzędziu PageSpeed Insights.  Wystarczy wpisać adres strony (najlepiej skopiowany z paska przeglądarki). Poniżej wynik dla https://moovi.com.pl/

strony internetowe dla firmy szybkość strony Moovi.com.pl, narzędzie Pagespeed Google
Szybkość strony Moovi.com.pl, narzędzie Pagespeed Google


Im wyższy wynik w skali od 0 do 100, tym szybsza strona. Wymarzona sytuacja to wynik na zielono zarówno na telefon jak i dla wersji desktop strony. Niestety niewiele stron osiąga tutaj tak dobre wyniki.

Pytanie, czy należy się tym martwić?


Szybka strona internetowa – jak ją zrobić?

Zasadniczo im strona prostsza, tym szybsza. Przy rozbudowanych stronach zawierających dużo treści, obrazków i funkcjonalności siedzą zastępy programistów, żeby mimo wszystko osiągały dobre wyniki.

Jednak nawet dla takich potentatów jak Facebook.com, Onet.pl, Amazon.com czy Allegro.pl wyniki podświetlają się na żółto, nie na zielono (u tego ostatniego na komórkach nawet na czerwono).

Strona internetowa dla firm może mieć zielone wyniki wtedy, kiedy będzie miała niewiele lekkich obrazków, dużo tekstów i mało czegokolwiek, co uatrakcyjnia (i obciąża) stronę. Czyli najlepiej, żeby wyglądała jak Wikipedia i dodatkowo była napisana przez zdolnego programistę.


Strona firmowa – czy wtyczki WordPress obciążają strony?

Żeby sprawdzić, jak bardzo Elementor i inne wtyczki wpływaja na szybkość strony, zrobiłam eksperyment.

Chciałam przekonać się na konkretnych liczbach, jak poszczególne „atrakcje” wpływają na szybkość strony mierzoną przez PageSpeed. I czy da się z tym coś zrobić.

Miałam właśnie do przygotowania nową wersję pewnej strony ze sklepem internetowym. Postanowiłam więc zmierzyć zmiany prędkości strony po dodaniu i aktywacji kolejnych wtyczek potrzebnych do budowy, uatrakcyjnienia i uruchomienia kilku podstawowych funkcji strony na WordPress zrobionej na szablonie.

Zaczęłam od czystej wersji strony na WordPress. Wyniki to prawie 100. Poniżej w tabelce jak zmieniała się szybkość strony po uruchomieniu kolejnych wtyczek WordPress. Uwzględniono też kilka działań i wtyczek, które przyspieszały działanie strony.


Jak bardzo wtyczki WordPress wpływają na prędkość strony?

wtyczki WordPress i ich wpływ na wyniki szybkości strony Pagespeed - wyniki testów w tabeli
Aktywacja kolejnych wtyczek WordPress znacząco wpływa na szybkość strony – tabelka z testów na jednej ze stron w trakcie pracy na szablonie.

Z testów wynika jasno, że większość ważnych wtyczek obniża wyniki PageSpeed o kilka do kilkunastu punktów.

Po uruchomieniu wszystkich niezbędnych wtyczek, nawet przy zoptymalizowanych kodach, obrazkach i serwerach, strona osiąga zwykle wyniki ze środka skali. A niezoptymalizowane kilkoma trikami strony na szablonie zwykle osiągają wyniki czerwone, czasem wręcz jednocyfrowe.


Moja strona firmowa wolno się wczytuje – czy to problem?

Czy moja strona internetowa dla firmy musi być szybka, żeby znalazła się w wyszukiwarkach? I tutaj jest pies pogrzebany. I moje duże zaskoczenie. Otóż wcale nie musi!

Z ciekawości zrobiłam testy szybkości stron, które pojawiają się najwyżej w wynikach wyszukiwania. Wpisałam kilka haseł z mojej branży i z branż moich klientów. I co się okazało?

Najwyżej w wynikach wyszukiwania pojawiają się strony niekoniecznie szybkie!

Jakie było moje zaskoczenie, kiedy na hasła marketing internetowy czy executive search strony z samej góry wyników miały… czerwone wyniki prędkości na page speed. 
Poniżej kilka przykładowych wyników:

najlepsza-strona-seo-strony-firmowe-testy-predkosci-pagespeed-moovi
Prędkość strony, która pojawia się najwyżej w wynikach wyszukiwania na hasło: stromy firmowe. Czerwony kolor nie przeszkadza wyszukiwarkom.
screen z wynikami testów pagespeed na stronie z pierwszej pozycji wyników wyszukiwania moovi
Na hasło „executive search” jako pierwsza w Google pojawia się strona niekoniecznie szybka – screen.


Co wobec tego roboty Google’a polubiły na stronach, które tak wolno się ładują? Kluczem do sukcesu są treści tych stron, czyli content.


Content marketing co to jest i dlaczego jest najważniejsze?

Content marketing to wszelkie wartościowe treści, które mogą być poszukiwane przez naszych klientów. To nasza ekspercka wiedza ubrana w merytoryczne artykuły, wpisy w mediach społecznościowych czy wideo na YouTube

Content marketing to odpowiadanie na potrzeby i problemy naszych potencjalnych klientów.

Jeśli ktoś wpisuje w wyszukiwarkę Google frazę: „strony internetowe dla firmy” albo „co to jest content marketing” oferuję mu profesjonalny, pogłębiony artykuł na ten temat.

Taki, który naprawdę poszerzy jego wiedzę i pomoże podjąć decyzje. Content marketing ma bowiem… pomagać naszym klientom. I tym samym zachęcać, do skorzystania z naszych pomocnych rozwiązań, które  w innym miejscu w innej formie sprzedajemy jako nasz produkt czy usługę


Content marketing dlaczego warto?

  • Bo to uczciwe podejście.
  • W dodatku skuteczne.
  • Pokazuję, że znam się na danym temacie.
  • Dzielę się przydatną wiedzą. Buduję wiarygodność dla mojej firmy.
  • Jeśli to autorski kontent, szczególnie multimedialny, pokazuję w nim osobowość i ludzką twarz mnie lub innych ludzi w firmie, którzy go stworzyli. 
  • Wyszukiwarki też uwielbiają dobry kontent, idąc za mądrze rozumianymi preferencjami użytkowników, .


Wnioski: Kontent is the king!

To naturalne, że właściciel firmy zastanawia się nad najważniejszymi kwestiami, które musi wziąć pod uwagę przy tworzeniu swojego miejsca w Internecie, czyli strony. Kiedy doradzam takiej firmie, jasno, na testach i liczbach mogę pokazać, co jest najważniejsze

  • Dobrze mieć szybką stronę z dobrze napisanym kodem, która wypada zielono w SpeedTest Google..
  • Jednak jeśli chodzi o przyciąganie klientów i wyszukiwarek, niewiele osiągniemy z taką  „czystą” stroną
  • Lepiej już obciążyć ją dobrymi treściami każdego rodzaju. Nie rezygnować z kilku bardzo potrzebnych wtyczek WordPress.
  • Warto też zadbać o elastyczne rozwiązanie, które pozwoli te treści prezentować w przyszłości i reagować na zmieniające się potrzeby firmy.

Jeśli Twoja firma stoi właśnie przed decyzją, na co postawić na Waszej nowej stronie internetowej, to na pewno kontent powinien pojawić się najwyżej wśród priorytetów.

Kontent waży swoje. Szczególnie ten atrakcyjnie zaprezentowany. Ale coś za coś.

Polecam również inne wpisy: