Skip to content

Projektowanie stron internetowych: 6 częstych błędów w menu

projektowanie stron internetowych błędy przykłady

Spis treści

Z okazji projektowania stron internetowych przeglądam dużo witryn. Szczególnie, kiedy analizuję konkurencję moich klientów, zwracam uwagę na dobre i złe praktyki w projektowaniu stron firmowych. Przyznam, że czasem włos się jeży na głowie, kiedy widzę te wręcz szkolne błędy. Często drobne, ale z poważnymi konsekwencjami.

Czy menu na stronie firmowej ma znaczenie?

Przede wszystkim – menu jest na samej górze strony, a w naszej kulturze studiujemy materiały od góry do dołu, od lewej do prawej. Siłą rzeczy menu to jeden z pierwszych elementów, na które pada wzrok odbiorcy po otwarciu strony.

mapa cieplna strony menu
Ta przykładowa mapa cieplna strony pokazuje, że menu górne (oraz boczne) jest obszarem największej uwagi użytkownika i jego kliknięć (im ciemniejszy kolor tym więcej kliknięć)

Po drugie – użytkownik czy potencjalny klient zwykle czegoś szuka i potrzebuje i dobrze, żeby to zobaczył na pierwszy rzut oka w krótkim i intuicyjnym haśle na górze strony i utwierdził się w przekonaniu, że dobrze trafił i tutaj to znajdzie.

Po trzecie – menu rozprowadza ruch na stronie i przekierowuje do właściwych sekcji – pożądanych z punktu widzeniu odbiorcy, ale też właściciela strony, który chce powiedzieć coś o sobie i swojej działalności.

Czy menu na stronie firmowej ma wpływ na biznes?

Często nawet największe i świadome marketingowo firmy mają małe dziwactwa i ciekawostki na górze swojej strony internetowej. Czasem nie przywiązują do tego wagi, czasem nie ma kto im tego łatwo i szybko poprawić, a czasem po prostu nie mają świadomości, że to ma znaczenie. – Coś zostało zrobione prowizorycznie, bez większego zastanowienia, innym razem wynika z czyjejś nietypowej wizji albo podlega okresowym modyfikacjom „na życzenie”.

Tymczasem, jeśli prześledzić statystyki czy mapy cieplne takie jak wyżej, wyjdzie z nich, że błędy i „ciekawostki” mają realny wpływ na biznes i kontakt z realnym lub potencjalnym klientem. Jeśli użytkownik nie znajdzie szybko Kontaktu, zirytuje się uciekającym podmenu albo firma straci w jego oczach, bo ma jakieś dziwaczne hasła w nagłówku – szybko ucieknie i nie skorzysta z naszych usług.

Nie będę w tym wpisie przytaczać dziesiątek statystyk, bo tym zajmują się zaawansowani analitycy. Jednak jeśli Google robi uważne testy na tysiącach użytkowników na temat kroju pisma czy łączników w wynikach wyszukiwania, to wygląd menu na powitanie na stronie każdej małej i dużej firmy powinniśmy tym bardziej wziąć na warsztat.

Jakie błędy można znaleźć w menu stron firmowych?

Niedbałość w headerach stron podzieliłabym na dwie grupy:

  • układ menu – czyli ułożenie i wizualna strona nagłówka
  • pozycje w menu – wybór pozycji do umieszczenia w menu

Układ menu – przykłady często spotykanych błędów

1. Przekombinowane, nieintuicyjne menu

Menu na stronie firmowej to pewien schemat, jak znak drogowy. Ma być intuicyjne i szablonowe. Gdyby każdy drogowskaz na trasie był zrobiony według innego wzoru, kierowcy wściekali by się sto razy bardziej niż zwykle. Nie ma się co dziwić użytkownikom Internetu, że też czasem się zirytują, że nagłówek strony wygląda inaczej niż zwykle.

Moovi projektowanie stron internetowych błędy menu brak menu
Strona główna pracowni architektonicznej.Właściwie nie ma tutaj menu, w nietypowym miejscu kilka linków – do INFO i mediów społecznościowych.

.Trzeba tutaj przyznać, że niektórym branżom i firmom wypada eksperymentować ze względu na charakter ich działalności. Na przykład w taki sposób:

projektowanie stron internetowych agencja kreatywna menu Moovi
Menu typu „overlay” (czyli nakładające się) jednej z kreatywnych agencji interaktywnych. Jest nieszablonowo, jednak pozycje są czytelne i mają intuicyjne nazwy.

Podsumowując – dla większości firm błędem będzie nieintuicyjne, nietypowe menu na stronie firmowej. Choć może się zdarzyć, że pewne odstępstwo podkreśla kreatywny charakter firmy. Pod warunkiem, że pozwala łatwo znaleźć to, czego użytkownik szuka na stronie.

2. Za dużo pozycji w menu

Chcieć powiedzieć za dużo – to jeden z podstawowych błędów w marketingu, nie tylko internetowym. Brak umiejętności wybrania najważniejszych komunikatów objawia się też czasem w menu strony:

projektowanie stron internetowych błędy w menu moovi
Za dużo pozycji w menu – nie wiadomo na czym skupić uwagę.

Nie ma tutaj jakiejś normy – do 10 pozycji prawidłowo, powyżej to już zbyt wiele. Dobrze po prostu zachować zdrowy rozsądek, nie wstawiać wszystkiego i dbać o hierarchię ważności informacji.

W takich sytuacjach spokojnie można skorzystać z pozycji podmenu lub wykorzystać bardziej rozbudowane, rozkładane megamenu, które pozwala nawet na wykorzystanie grafik i zdjęć.

3. Hamburger menu w wersji desktop

Generalnie nie jest to ewidentny błąd, choć w mojej ocenie dobrą praktyką jest nie nadużywać rozwijanego menu złożonego do trzech kresek w wersji szerokoekranowej.

Chodzi o to, żeby odbiorca od razu dostawał konkretne komunikaty i ścieżki i nie musiał dodatkowo klikać, żeby te komunikaty znaleźć. O wrażeniach i działaniach użytkownika decydują milisekundy i nie zawsze będzie na tyle zdeterminowany, żeby eksplorować serwis przez kolejne kliknięcia.

Dlatego jeśli nie ma ważnych powodów, żeby zrobić inaczej, lepiej podstawowe wyeksponować od razu, a nie po kliknięciu w hamburgera.

hamburger menu przyklad bledy projektowanie stron internetowych
„Hamburger menu” na szerokim ekranie to ewidentne niewykorzystanie możliwości komunikacyjnych i biznesowych nagłówka strony.

Błędem będzie też wstawianie pod hamburger menu zbyt wielu pozycji, szczególnie bez ładu i składu wskazującego na ważność i jakiś porządek informacyjny.

4. Brak dbałości o menu mobilne/tabletowe

To pierwszy problem związany z RWD, czyli responsywnością stron – na ile odpowiada na potrzeby urządzeń, na których jest wyświetlana. Strony niedostosowane do wyświetlania na telefonie to ciągle plaga, chociaż zwykle ponad połowa wyświetleń odbywa się właśnie na małym, podłużnym ekranie. Tutaj właśnie sprawdza się zwinięte menu typu hamburger lub lista pozycji, w które można łatwo trafić opuszkiem palca.

5. Brak sticky (przyklejonego) menu

To nieco dyskusyjny temat. Chodzi o to, że kiedy przewijamy strony w dół menu może być ciągle widoczne na górze strony. Dobra strona takiego rozwiązania to możliwość przejścia w inne miejsce w każdej chwili. Minus to zasłanianie części strony oraz fakt, że użytkownik może uciec na inną podstronę zbyt szybko. Dlatego warto używać tego rozwiązania, ale z rozwagą.

projektowanie stron internetowych sticky menu przyklad
Menu przyklejone cały czas na górze strony, także w trakcie przewijania w dół. Przydatne rozwiązanie, choć ma swoje wady..

6. Brak interaktywności pozycji w menu

Kiedy najeżdżam na pozycję w menu, chcę, żeby się podświetlała lub w inny sposób reagowała na najechanie. Kiedy jestem na określonej stronie, też dla orientacji potrzebuję oznaczenia, że znajduję się właśnie tutaj. To absolutna podstawa, oczywista we wszystkich aktualnych narzędziach do projektowania stron.

Wyższa szkoła jazdy zaczyna się, kiedy używa się również podmeny czy rozbudowanego megamenu. Tutaj ważne jest, żeby najazd i kliknięcie były maksymalnie ergonomiczne i żeby menu nie zamykało się i nie uciekało, kiedy chcę wejść w którąś z podrzędnych pozycji.

Na razie to tylko kilka przykładów nienajlepszego wykorzystania nagłówka strony firmowej i menu. Niniejszy artykuł to dopiero szkic, który będzie jeszcze rozbudowany. W kolejce już czekają ciekawostki związane z pozycjami umieszczonymi w menu. Oraz takimi, o których zbyt często się zapomina.

Czym się zajmujemy w Moovi

Wspieramy małe i średnie firmy B2B we wdrożeniu skutecznego marketingu internetowego. Pomożemy Ci budować wiarygodność, pozyskiwać dobrych klientów i sprzedawać. 

Specjalizujemy się w takich działaniach jak:

Chcesz, żeby klienci trafili do Twojej firmy przez Internet?

Interesują Cię bezpłatne półgodzinne konsultacje?

lub użyj prostego formularza:

Przeczytaj też

brief marketingowy

Jak wygląda brief marketingowy?

Brief marketingowy na start to kluczowa kwestia w dobrze zrealizowaych projektach marketingowych. Jak go przygotować?
specjalista ds marketingu zakres obowiązków

Specjalista ds. marketingu – zakres obowiązków

Czym powinien zająć się w firmie specjalista ds marketingu? Czy na to stanowisko lepiej wziąć kogoś na etat czy zewnętrznego doradcę?
newsletter wady i zalety jak zacząć

Newsletter wady i zalety, jak zacząć?

Dobrze zrobiony ma wiele zalet. Może budować relacje i sprzedawać. Ale jakie wady ma newsletter w B2B? Jak zacząć, jak go napisać, na co trzeba się przygotować?