Skip to content

Metamorfoza CudnieBosko, czyli 10 zalet firmowej strony internetowej WordPress

strony internetowe dla firm na wordpress case study portfolio

W życiu firmy przychodzi taki moment, że trzeba zadbać o wizerunek marki w Internecie. Nawet tam, gdzie klienci przychodzą głównie z poleceń Dlaczego? 

Po co mojej firmie profesjonalna strona internetowa, skoro mam klientów z poleceń?

Dobra strona internetowa pozwala zaprezentować swoją dobrą robotę i uwiarygodnić się w oczach potencjalnych klientów. Załóżmy, że ów potencjalny klient szuka wykonawcy usługi z Twojej branży. Naturalnie pyta zaufane osoby, kogo by polecili. Zwykle dostaje kilka rekomendacji. Ostatecznie jakoś musi wybrać. Wtedy raczej na pewno wpisze nazwę usługodawcy w wyszukiwarkę. Lepiej, żeby strona, na którą trafi, przekonała go do współpracy

Strona CudnieBosko po metamorfozie? Kliknij i przejdź >>>

CudnieBosko i strona zrobiona „na szybko”

Monika, projektantka wnętrz, na początku zrobiła swoją stronę na platformie wordpress.com. Potrzebowała miejsca w sieci, by zaprezentować swoje dotychczasowe projekty. Platformawordpress.com (nie mylić zwordpress.org do pobierania cms, o którym dalej), podobnie jak inne platformy do szybkiego i łatwego tworzenia stron, z pozoru wydaje się dość prosta w obsłudze. Jednak im dalej w las tym więcej drzew.  Monika ma artystyczną duszę, więc dobrze wiedziała, jak ma wyglądać jej strona. Teoretycznie „wyklikanie” gotowej witryny wydawało się dość proste. W praktyce okazało się inaczej. Monika, jak każdy projektant wnętrz czy architekt, cierpiała na deficyt czasu z racji toczących się realizacji. Nie mogła więc pozwolić sobie na spędzanie kolejnych dni i tygodni na zgłębianiu technicznych szczegółów. Praca nad stroną kosztowała ją dużo frustracji i czasu straconego na drobiazgi, którymi zasadniczo nie chciała zajmować się w swojej firmie.


Problemy z pierwszą stroną firmową

Monika nie do końca była zadowolona z efektu, ale uznała, że lepsza taka strona niż żadna. Jak to zwykle bywa, całkiem długo funkcjonowała ta tymczasowa wersja.

1. Długi adres strony

Strona znalazła się automatycznie pod niezbyt profesjonalnym adresem cudniebosko.wordpress.com. Właścicielka próbowała to zmienić na platformie. Wykupiła krótką domenę cudniebosko.pl. Jednak nie dość, że za podpięcie normalnej domeny trzeba płacić abonament, to jeszcze coś poszło nie tak.

Kiedy zmieniła ustawienia, wszystko podświetlało się na niebiesko. Wróciła więc do poprzedniego adresu. Udało się zrobić tylko przekierowanie. Kiedy ktoś wpisywał cudniebosko.pl, w pasku adresu automatycznie zmieniało się to na cudniebosko.wordpress.com

2. Problemy z czytelnością

Monika wiedziała czego chce, ale zrobić to zgodnie z wyobrażeniem wcale nie było tak łatwo, jak sugerowano na platformie.. Skończyło się na tym, że logotyp i menu były niewidoczne.

strona internetowa metamorfoza nieczytelne elementy
Stara strona: długi adres i nieczytelne logo oraz menu
3. Mało atrakcyjna prezentacja projektów

Pokazanie wizualizacji mieszkań to najważniejsze zadanie tej strony. Tymczasem w tym szablonie projekty raczej nie zyskiwały na atrakcyjności:

prezentacja projektów w portfolio
Stara strona: prezentacja projektów
4. Tłumaczenie

Część elementów udało się przetłumaczyć na polski, ale niektóre komunikaty zostały po angielsku.

5. Stopka

Choć szeroka, nie dało się jej dobrze wykorzystać, bo udało się tam umieścić tylko ikonki kanałów na Facebooku i Instagramie:

Stara strona: szeroka, ale pusta stopka
6. Wtyczki, czyli dodatkowe funkcjonalności

Podobnie jak krótka domena, ich instalacja wymaga wyższego planu (i wyższych kosztów). Dlatego możliwy był tylko bardzo minimalny zestaw funkcjonalności, bez takich podstawowych narzędzi jak: 

  1. Google Analytics – do szczegółowego mierzenia ruchu na stronie, skąd tu trafiają użytkownicy, co im się podoba, czy szukają danych kontaktowych, jak się poruszają.
  2. SEO Yoast – podpowiadający, jak tworzyć tekst i ilustracje, żeby dać się łatwo znaleźć w Google.
  3. Google Search Console – zbierający informacje, na jakie zapytania w wyszukiwarce nasze strony pojawiają się w wynikach i kiedy użytkownicy klikają właśnie w nasz link.
7. Nieprzewidywalne snippety i wyświetlanie linków

Kiedy strona pojawiała się w wynikach wyszukiwania, tytuł i opis strony nie były dokładnie tym, co powinno się tam znaleźć:

Stara strona: snippety i wyśwetlanie linku

Właśnie w związku ze snippetami zaczęłyśmy z Moniką rozmawiać o jej stronie. Monika stwierdziła, że dojrzała już do tego, żeby zrobić bardziej profesjonalną stronę internetową. Ale zdecydowanie chciałaby ten proces oddelegować.

Jaka strona internetowa dla firmy?

Działalność Moniki świetnie się rozwinęła. Taka niedopracowana wersja strony zaczęła być niewystarczająca. Przedyskutowałyśmy problemy i zaproponowałam Monice najlepsze rozwiązanie dla większości małych i średnich firm, czasem z powodzeniem używane nawet przez największe marki. 

Firmowa www na WordPress

UWAGA: bardzo częsty i naturalny błąd, to mylenie platformy wordpress.com ze stroną wordpress.org, z której można pobrać narzędzie do tworzenia i zarządzania całkowicie własną stroną w Internecie. Jedno i drugie służy do robienia stron, ale różnica jest zasadnicza. WordPress.com jest trochę jak Facebook – to taka strona zbierająca inne strony (na Facebooku – profile firmowe). Możesz zrobić swoją stronę, ale masz bardzo ograniczone możliwości dostosowania  jej do własnych potrzeb. Dodatkowo – inaczej niż na Facebooku – za udoskonalenia i upgrade’y trzeba zapłacić: 

strona internetowa wordpress.com cena
Stara strona: wordpress.com cena dodatkowych funkcjonalności i plany taryfowe

Strona internetowa na cms z WordPress.org. Natomiast to, co można znaleźć na wordpress.org, to link do pobrania paczki z cms (content management system – system zarządzania treścią) do własnej strony internetowej. Ta wersja działa inaczej: 

  • Taka paczka (cms), to szkielet, który należy umieścić na dysku, czyli na swoim serwerze
  • Własny serwer wykupuje się w firmie hostingowej,  zwykle znacznie taniej niż we wspomnianych planach taryfowych wordpress.com. 
  • W firmie hostingowej rezerwuje się też adres swojej strony (domenę, url)
  • Na szkielecie instaluje się motyw (szablon) z wersją demo. To pierwotny wygląd strony, który można potem dowolnie zmieniać (można to też zaprojektować z pomocą grafika i wprowadzić zapraszając programistę)
  • Używając cms wprowadza się treści – teksty, zdjęcia, artykuły, filmy, które mają się znaleźć na stronie.

Z własną stroną z WordPress.org jest dość dużo pracy na początku. Potem jednak działa i wygląda dużo lepiej. Dodatkowo stały koszt jej utrzymania jest niższy.

5 kroków do przeniesienia strony z wordpress.com na własny cms z wordpress.org krok po kroku

1. Wybór firmy hostingowej

W pierwszym kroku poleciłam Monice świetną firmę hostingową. Wcześniej swoją domenę i (zupełnie niewykorzystywany) serwer miała wykupione u jednego z największych dostawców nazwa.pl. Porównałyśmy warunki i okazało się, że w mojej ulubionej i wielokrotnie przetestowanej firmie hostingowej lh.pl Monika będzie płacić rocznie 700 zł mniej. Uznałyśmy, że jest wiele ciekawszych sposobów na wydanie 700 zł niż przepłacanie w firmie hostingowej. Dodatkowy bonus w nowej serwerowni to świetna obsługa klienta. Jest niesamowicie pomocna, działa szybko i pomaga często więcej niż by na to wskazywały podstawowe obowiązki serwerowni. Takich firm jest na rynku kilka. Ja korzystam z lh.pl i z czystym sumieniem polecam. Świetne ceny i wielka pomoc na każdym kroku.

2. Wybór szablonu z banku (lasu) motywów

Zarekomendowałam Monice themeforest.net, gdzie można znaleźć wręcz nieskończoną ilość wersji wyglądu przyszłej strony Twojej firmy. Warto szukać po charakterze strony – w tym przypadku architektura, design. Dobrze też sprawdzać, jakie szablon ma opinie. Te największe mają setki i tysiące ściągnięć, więc na pewno są dopracowane. Monika wybrała dość niszowy szablon, ale z dobrymi opiniami i przede wszystkim wyglądający tak, jak jej wizja.

3. Architektura informacji

Ustaliłyśmy, co ma zawierać strona główna, jakie potrzebujemy podstrony i wybrałyśmy wersje, które były dla nas podstawą do dalszej pracy (w tym szablonie do wyboru było po kilka wersji).

4. Dostosowanie szablonu i wprowadzanie treści

To najbardziej mozolna część projektu. Wszystko trzeba poustawiać, przetłumaczyć, umieścić teksty i zdjęcia, dodać wtyczki. Dodatkowy bonus to nowy kreator stron internetowych Elementor, który ostatnio zawojował rynek. Pozwala łatwiej i bardziej intuicyjnie zmieniać wygląd poszczególnych podstron (też tych na gotowym szablonie). Nawet jeśli to profesjonalny wykonawca przygotuje stronę, warto mieć potem możliwość wprowadzania drobnych zmian własnoręcznie przy użyciu tego narzędzia.

5. Lista kontrolna przed publikacją

Przed upublicznieniem strony internetowej trzeba jeszcze pamiętać o kilku ważnych sprawach:

  1. SSL
  2. Zastrzeżenie Cookies
  3. Polityka prywatności
  4. Google Analytics
  5. Wtyczka SEO Yoast
  6. Google Search Console
  7. Sprawdzenie wszystkiego na urządzeniach mobilnych i desktopie
  8. Wyłączenie trybu Strona w budowie

Metamorfoza CudnieBosko, czyli 10 zalet nowej firmowej strony internetowej WordPress.org?

Opublikowałyśmy https://cudniebosko.pl/ i obie jesteśmy zadowolone z efektu.

  1. Właściwy adres. Nareszcie wszystko wyświetla pod wybraną domeną.
  2. Strona główna piękna wizualnie. Prosty szablon pozwala świetnie zaprezentować niesamowite zdjęcia i projekty CudnieBosko, boczne menu dodaje charakteru.
  3. Przejrzystość. Menu i teksty są teraz czytelne; kolory, czcionki i wielkość liter dobrałyśmy według potrzeb.
  4. Dobrze rozłożone treści na stronach. Jest równo, nie ma niepotrzebnych pustych przestrzeni, łatwo się tu odnaleźć, jest wrażenie porządku.
  5. Jasny podział na podstrony. Po kliknięciu w pozycje menu wchodzimy w Projekty, czyli kafelki z portfolio, a w innym miejscu w Historie, czyli blogowe inspiracje i dłuższe osobiste opowieści o realizacjach.
  6. Dobrze wykorzystana stopka. Jest wyeksponowany kontakt i krótka informacja o CudnieBosko.
  7. Widoczność w wyszukiwarkach. Dzięki wtyczce SEO Yoast, Google Analytics i Google Search Console można świadomie opracowywać teksty i zdjęcia, żeby znaleźć się w wynikach wyszukiwania na wybrane zapytania.
  8. Snippety i linki. To, co ktoś widzi, gdy wyszuka naszą stronę albo wklei link w mediach społecznościowych można ustawiać.
  9. Dbamy o desktop i o mobile. Wszystko wyświetla się idealnie na telefonie, można też ręcznie sterować wyglądem obu wersji niezależnie od siebie.
  10. Koszty stałe zmniejszyły się. Czas na małe przyjemności (lub inne rozsądne inwestycje)

Strona CudnieBosko w naszym portfolio – Sprawdź realizację pod nazwą:

CudnieBosko do prezentacji portfolio projektantki wnętrz

Firmowa strona na WordPressie. Wnioski

Pierwsza strona internetowa dla firmy zwykle nie jest bardzo dopracowana. Robi się ją samemu albo prosi ambitnego „kuzyna prezesa”, żeby ją przygotował za niewielkie pieniądze. Czas i budżet inwestuje się gdzie indziej.

Jeśli jednak firma się rozwija i chce budować profesjonalny wizerunek, jej strona nie może zniechęcać klientów serią widocznych niedociągnięć. 

Z wielu względów najrozsądniejszym rozwiązaniem staje się firmowa strona postawiona na własnym serwerzepod własną domeną, w oparciu o najbardziej rozpowszechniony darmowy CMS (system zarządzania treścią) WordPress (nie mylić z wordpress.com). Do zaprojektowania wyglądu i struktury strony warto użyć bazowego (najlepiej płatnego) szablonu strony, który można dostosować do potrzeb swojej firmy.  

Na stronie najważniejszy jest jednak… kontent, kontent i jeszcze raz kontent. Szablon to tylko forma, która pozwoli dobrze zaprezentować informacje o tym, w czym firma może pomóc klientom. Ma pokazać realizacje – w tym przypadku najważniejsze były zdjęcia i wizualizacje aranżacji wnętrz. Ma uwiarygadniać pozytywnymi doświadczeniami innych klientów. 

Może też dodatkowo budować wizerunek marki profesjonalnej przez firmowy blog z eksperckim kontentem. Ściągnie on na stronę klientów wpisujących w wyszukiwarkę określony problem opisany w blogowym artykule. I stąd już tylko krok do pozyskania nowego klienta

Także tego z polecenia, który już wcześniej usłyszał o naszej firmie dużo dobrego, ale ma jeszcze kilka innych opcji do wyboru. 

W przypadku strony internetowej CudnieBosko moje zadanie było czysto praktyczne. Monika to naturalny marketingowiec, więc mówiłyśmy tym samym językiem. Jako osoba z wizją wiedziała czego chce. Jest też w stanie samodzielnie dodawać kolejne projekty i historie. Może sama dokonać drobnych zmian w wyglądzie podstron.  

Nawet Monika, mimo łatwości w poruszaniu się w labiryncie technologii, uznała, że woli poświęcić czas na projektowanie mieszkań a nie na zaznajamianie się w WordPressem. 

Dlatego nie wyważaj otwartych drzwi. Jeśli ktoś zrobi coś dla Ciebie szybciej i lepiej niż Ty sam (lub Twój pracownik),  nie marnuj dziesiątek roboczogodzin i nie trać nerwów, żeby nauczyć się zasad budowania stron. To olbrzymi koszt „utraconych korzyści”, a konkretnie czasu, który ludzie z Twojej firmy spędzą na uczeniu się nowej umiejętności. W dodatku takiej, która przyda się znów nieprędko. A jeśli trzeba będzie zmienić coś na stronie, ta wiedza już dawno zostanie zapomniana. 

Wydeleguj to zadanie. Firmy, które robią strony internetowe zadbają o to, żeby wizerunek firmy w Internecie zachęcał potencjalnych klientów do współpracy z Tobą. 

Jeśli Monika z CudnieBosko jest zadowolona, to ja tym bardziej. 

A może Twoja firma też potrzebuje metamorfozy w Internecie i chcesz mieć dopracowaną stronę internetową. Pokazać Twoją firmę, Twoje realizacje i Twoje kompetencje od najlepszej (notabene) strony?

Czym się zajmuję w Moovi

Wspieram małe i średnie firmy B2B we wdrożeniu skutecznego marketingu internetowego. Pomogę Ci budować wiarygodność, pozyskiwać dobrych klientów i sprzedawać. 

Specjalizuję się w takich działaniach jak:

Chcesz, żeby klienci trafili do Twojej firmy przez Internet?

Przeczytaj też

content marketing co to

Content marketing – co to jest? Przewodnik dla firm B2B

Content marketing, szczególnie dobrze zrobiony, to jedna z najskuteczniejszych strategii w firmach sprzedających usługi profesjonalne dla firm. Co potrzebujesz wiedzieć?
badanie buyer persona

Pięć sytuacji, kiedy potrzebujesz badanie Buyer Persona

Przed zaplanowaniem działań marketingowych wiedza od klientów jest bezcenna. Jak mogą Ci w tym pomóc wywiady Buyer Persona?
konsultant marketingu B2B czy warto

Czy warto zatrudniać konsultanta marketingu w małej firmie B2B?

Nieduże firmy testują różne modele organizacji marketingu. Od klientów zebrałam informacje, jak im się sprawdzały, zanim przyszli do konsultanta marketingu.