Skip to content

Specjalista ds. marketingu – zakres obowiązków

specjalista ds marketingu zakres obowiązków

Spis treści

W rozwoju firmy przychodzi taki moment, kiedy potrzebny staje się specjalista ds. marketingu. Zakres obowiązków pracownika marketingu może się różnić w zależności od specyfiki firmy i jej strategii na pozyskiwanie nowych klientów.

Poniżej znajdziecie najważniejsze tematy, którymi powinien zająć się marketingowiec (inaczej: marketer) w firmie B2B, czyli takiej, która oferuje produkty i usługi profesjonalne dla innych firm. Szczególnie wtedy, kiedy firma zamierza rozwijać marketing online.

Dodatkowo wskażemy też plusy i minusy specjalisty ds. marketingu wewnątrz firmy oraz zewnętrznego doradcy.

Czym zajmuje się specjalista do spraw marketingu?

Specjalista ds. digital marketingu w firmie B2B ma za zadanie przede wszystkim sprowadzić potencjalnych klientów oraz budować taki wizerunek firmy, żeby specjalistom od sprzedaży łatwiej było przekonać klienta do zakupu.

Doświadczony specjalista do spraw marketingu internetowego będzie miał na to trochę dobrych sposobów. Jednak kluczowe jest to, żeby plan marketingowy zgadzał się z ogólną strategią biznesową firmy oraz dobrze współgrał z procesem sprzedaży.

Tak czy inaczej w zakres obowiązków opiekuna marketingu w firmie B2B mogą wchodzić

- Opracowanie strategii marketingowej

Od tego należałoby zacząć tworzenie marketingu firmy. Specjalista ds. digital marketingu musi opracować i potwierdzić z najważniejszymi osobami w firmie zestaw głównych założeń dotyczących marketingu i planów ich realizacji odpowiednich działań w czasie. O tym, od czego należałoby zacząć tworzenie strategii marketingowym dowiesz się więcej z artykułu: 
 
 
Niezależnie od tego, czy w Twojej firmie jest już specjalista ds. marketingu, czy dopiero przygotowujesz się do rozpoczęcia uporządkowanych działań marketingowych, możesz rozważyć także zatrudnienie zewnętrznego doradcy do tego pierwszego, kluczowego zadania. Zaletą takiego konsultanta jest na pewno to, że ma olbrzymie doświadczenie w opracowaniu skutecznych strategii wyniesione z projektów dla innych firm.  Jest też duża szansa, że zrobi to w sposób praktyczny i przydatny.
 

W każdym razie trzeba pamiętać, że w B2B najważniejszą częścią strategii marketingowej jest Buyer Persona.

- Opracowanie Buyer Persona

Specjalista ds. marketingu w ramach swojej pracy na pewno musi przygotować podstawy do dalszej pracy, czyli Buyer Personę. W marketingu B2B Buyer Persona to sposób na opisanie klienta, który sprawia, że wiadomo do kogo się kierować z komunikacją i jak przekonywać osoby po drugiej stronie.
 
Specjalista ds. marketingu powinien opracować Buyer Personę na podstawie wywiadów z klientami firmy, a potem warsztatowo ustalić  je z najważniejszymi osobami w firmie. 
 
Buyer Persona powinna obejmować:
– określenie segmentu firm klientów i stanowisk osób, z którymi rozmawiamy
– sytuacje i problemy klienta łącznie z impulsem do działania
– oczekiwania i kryteria wyboru rozwiązania i dostawcy
– ścieżkę decyzyjną w firmie klienta, od poszukiwań po podpisanie umowy
– obiekcje klientów przy wyborze rozwiązania i dostawcy
 

- Opracowanie strony internetowej i jej rozwój

To marketingowe „centrum zarządzania światem”. Strona www firmy to zwykle pierwsze i najważniejsze narzędzie, które będzie tworzył i wykorzystywał specjalista do spraw marketingu.
 
To tutaj jest miejsce na tworzenie wizerunku firmy, zarówno wizualne jaki i merytoryczne. 
 
Na stronie internetowej marketingowiec prezentuje ofertę, tutaj zachęca do zakupu lub pozostawienia zapytania.
 
Strona internetowa prócz produktów i usług prezentuje też firmę oraz eksperckie treści, które pokazują, że firma zna się na tym co robi.
 
Obowiązki specjalisty marketingu obejmują zarządzanie stroną internetową. Jednak samo wykonanie strony powierza się zwykle zewnętrznym specjalistom.

- Tworzenie i optymalizacja landing page (stron lądowania)

W zakresie obowiązków specjalisty marketingowego jest też na pewno wskazywanie i opracowanie landing page do różnych kampanii i zadań. 
 
Na landing page lądują użytkownicy np. z kampanii Google Ads, z SEO, z mediów społecznościowych. Tutaj chcemy im coś przedstawić i do czegoś ich przekonać. Celem landing page jest wykonanie przez użytkownika kolejnego kroku ku staniu się klientem – może to być zakup produktu, wysłanie zapytania przez formularz, ściągnięcie pliku na maila etc.
 
Człowiek od marketingu czuwa nad tym, żeby wskazać i zoptymalizować landing page w ramach serwisu firmowego – np. stronę główna, stronę ofertową albo stworzyć specjalny landing page do danej kampanii poza serwisem głównym.

- Zarządzanie content marketingiem

Właściwie wszystkie formy marketingu potrzebują treści, a w eksperckim marketingu B2B szczególnie.
 
Dlatego obowiązki specjalisty ds. marketingu obejmują ważne i szerokie zadanie dbania o content marketing. Większe treści  to artykuły blogowe, case study, FAQ czy aktualizacje opisów oferty. Prócz tego są też mniejsze – posty w mediach społecznościowych czy teksty reklam.
 
Najlepiej kiedy marketer merytorykę do treści bierze prosto od ekspertów w środku firmy. Ważne, żeby ze wszystkimi dobrze rozplanował prace i działał z treściami regularnie, bo wtedy content marketing przynosi najlepsze efekty.
 

- Wdrożenie, tworzenie i wysyłka newslettera

Firmy często narzekają, że nie utrzymują stałych kontaktów ze stałymi czy potencjalnymi klientami, bo nie mają na to czasu. Newsletter jest sposobem na to, żeby zmultiplikować takie regularne kontakty z klientami, przypominać o sobie i pozyskać nowe zlecenia.
 
Specjalista ds. marketingu internetowego ma więc za zadanie najpierw wdrożyć newsletter, a potem jego obowiązki to regularna wysyłka newslettera co tydzień czy co miesiąc. Później marketingowiec obserwuje wyniki, wyciąga wnioski i planuje optymalizacje. Rozwija też marketing automation i stosuje go coraz szerzej. 
 
O ile oczywiście firma zdecyduje się na taką formę kontaktów z klientami.
 

- Opracowanie profili i publikowanie postów w mediach społecznościowych

Linkedin, Facebook, Instagram, Tik Tok, Youtube – niezależnie od tego, w którym miejscu firma zdecyduje się być obecna, w zakresie obowiązków specjalisty ds. marketingu jest założenie profili oraz publikowanie wpisów. Ważne, żeby treści tutaj było częścią większego ekosystemu, promowały treści w innych kanałach, ale też je wykorzystywały w ramach recklingu.
 

Zaplanowanie pracy tak, żeby zaoszczędzić czasu sobie i innym w firmie, a przy tym uzyskać najlepsze efekty, to też ważne zadanie marketingowca.

specjalista marketingu zakres obowiazkow linkedin
Specjalista marketingu powinien opracować profile społecznościowe a potem regularnie publikować i moderować treści sopasowane do wizerunku i celów firmy

- Wdrożenie i optymalizacja kampanii - SEO, Google Ads, media społecznościowe

Jedną z kluczowych funkcji marketingu jest złapanie potencjalnych klientów na różnych etapach procesu decyzyjnego i docelowo sprowadzenie ich do siebie. Trzeba pamiętać, że często pierwszych kilka kontaktów to dopiero zapisywanie się w głowach odbiorców, dopiero któryś z kolei powoduje wykonanie kolejnego kroku.

Tak czy inaczej specjalista do spraw marketingu musi zadbać o to, żeby wychodzić do ludzi. Żeby firma i jej produkty dały się znaleźć w wyszukiwarce – zarówno przez bezpłatne, organiczne wyniki SEO, jak i szybkie, płatne reklamy Google Ads. Dobrze, żeby maketingowiec potestował też reklamy na Linkedin, Facebooku czy Instagramie.

- Opracowanie materiałów wsparcia sprzedaży

Dobrze, żeby w ramach swoich obowiązków specjalista od marketingu, współpracował też ściśle z działem sprzedaży. Często pierwszym zadaniem, które pojawia się po rozmowie ze  sprzedawcami, jest przygotowanie folderów, broszur, banerów, roll-upów, wizytówek, ulotek etc. 
 
To materiały faktycznie zwykle są potrzebne, jednak pamiętajmy, że współpraca na linii marketing-sprzedaż nie może się tylko do tego ograniczać, bo jest cała masa innych kwestii, w których to współdziałanie jest kluczowe dla biznesu firmy.
 
Po pierwsze materiały wsparcia sprzedaży mogą mieć poręczną postać internetową, niekoniecznie drukowaną. Warto na stronę internetową tworzyć treści, które dział sprzedaży może potem wygodnie użyć jako linki do komunikacji z klientami. 
 
Co więcej te treści warto tworzyć w ścisłej kooperacji między marketingiem i sprzedażą i w pierwszej kolejności na stronie i w materiałach uwzględniać odpowiedzi na pytania najczęściej zadawane przez klientów (FAQ).
 
Jednak to nie kolorowe foldery powinny być trzonem zadań specjalisty ds. marketingu, jeśli firma mieć biznesowe korzyści z marketingu. Tutaj na plan pierwszy trzeba ustalenia i działania w temacie poniżej…

- Współpraca z działem sprzedaży w pozyskiwaniu leadów

Tak naprawdę najbardziej kluczowa kwestia w zakresie obowiązków marketingowca to po prostu dostarczanie leadów, czyli zapytań ofertowych, które może przekazać do działu sprzedaży.
 
Lead generation w B2B to cel nadrzędny wszystkich zabiegów marketingu, szczególnie tych online. 
 
Przy czym tutaj marketing najpierw ustala z zarządem i ze sprzedażą, jakie leady mają być kwalifikowane do przekazania dalej, do którego momentu ich dojrzewania opiekuje się nimi marketing, gdzie i w jakiej formie są przechowywane i przekazywane dalej. Na to przyda się proces, który zresztą potem trzeba będzie optymalizować  zależności od efektów i rynku.
 

- Webinary, wideo, zdjęcia, sesje zespołu, kartki świąteczne itd.

Prócz kluczowych powyższych marketingowiec w firmie organizuje też dużo dodatkowych akcji, które pomagają mu realizować powyższe.

Żeby pozyskać leady czy subskrybentów newslettera robi webinary. Żeby uprawiać content marketing potrzebuje wideo, czy zdjęć. Do tego dochodzą sezonowe tematy jak kartki świąteczne, prezenty dla klientów itd.
marketing-specjalist
Podumowując - obowiązki marketing specjalisty obejmują w skrócie obowiązki takie jak powyżej

Pracownik marketingu w firmie czy zewnętrzny doradca marketingowy?

Jak widać powyżej jeśli chodzi o zakres obowiązków specjalisty ds. marketingu to trochę tego jest. I tutaj pojawia się ważne pytanie – komu powierzyć te zadania?

Z jednej strony dobrze byłoby wziąć naprawdę doświadczonego i kompetentnego człowieka, który się zna, ma doświadczenie, pewność siebie, wizję, moc przekonywania zespołu. Kłopot w tym, że taki człowiek zwykle oznacza całkiem spory budżet. 

Można wziąć do firmy niedrogiego juniora, ale bez wsparcia doświadczonego marketingowca może to oznaczać więcej wyzwań niż rozwiązań. Zwykle taki początkujący specjalista ds. marketingu internetowego poprowadzi media społecznościowe, zrobi foldery i może ogarnie kilka innych kwestii.

Jest jednak mała szansa, że skutecznie dogada się z handlowcami, szczególnie jeśli to starzy wyjadacze. Że będzie rozmawiać na poziomie biznesowym, że przekona i zorganizuje.

Specjalista do spraw marketingu na zewnątrz - zalety i wady

Coraz popularniejszym rozwiązaniem tego dylematu jest doświadczony marketing specialist nie na etacie w firmie, ale zatrudniany elastycznie jako zewnętrzny doradca w ramach outsourcingu.  Nie chodzi tu o agencją reklamową, która wykonuje na zlecenie określone zadania, ale zwykle nie wchodzi zbyt głęboko do życia firmy. 

Chodzi raczej o człowieka na zewnątrz, ale jakby w środku. Takiego, który pracuje zdalnie, ma swoją ekipę wykonawców, ma też innych klientów.

Jakie są korzyści i minusy takiego rozwiązania?

  • zatrudnienie elastyczne, według potrzeb
  • elastyczny budżet
  • dopasowane tempo działań marketingowych i zaangażowanie, też do możliwości budżetowych w danym czasie
  • doświadczenie z projektów innych klientów
  • seniorski poziom kompetencji
  • pewność, zaufanie, kompetencja w rozmowach z działem sprzedaży
  • umiejętność rozmów z klientami (np. w wywiadach Biuyer Persona, zbieraniu referencji, case study)
  • dobre planowanie pracy
  • nie trzeba pokazywać palcem, to doradca mówi, co trzeba zrobić
  • szerokie spektrum sprawdzonych wykonawców
  • minusem jest fakt, że zewnętrzny specjalista ds. marketingu internetowego nie poświęca sto procent czasu firmie  i nie można tu dorzucić dodatkowych zadań w ramach etatu
  • koszt za godzinę pracy doświadczonego zewnętrznego doradcy będzie znacznie wyższy, więc trzeba rozsądnie gospodarować jego czasem – umówić się na określony budżet miesięczny czy zakres prac

Niezależnie od tego, czy firma zdecyduje się zatrudnić specjalistę od marketingu w środku czy korzystać ze wsparcia zewnętrznego doradcy, ważne, żeby znaleźć kogoś z kim dobrze się pracuje. Żeby to była osoba kompetentna, zaufana, która samodzielnie robi dobrą robotę i realnie zdejmuje dużą część obowiązków z osób zarządzających. Na dłuższą metę ważna jest też dobra interpersonalna relacja i klimat współpracy.
 

Zastanawiasz się, jak zorganizować w Twojej firmie pracę specjalisty ds. marketingu? Możemy Ci pomóc na bazie naszych doświadczeń z klientami, małymi i średnimi firmami. Niektóre z nich mają marketingowca w środku, inne opierają się całkowicie na wsparciu zewnętrznym.d

Umów się na bezpłatną konsultację: napisz maila na adres karina@moovi.pl lub skontaktuj się telefonicznie: +48 722 797 996

Czym się zajmujemy w Moovi

Wspieramy małe i średnie firmy B2B we wdrożeniu skutecznego marketingu internetowego. Pomożemy Ci budować wiarygodność, pozyskiwać dobrych klientów i sprzedawać. 

Specjalizujemy się w takich działaniach jak:

Chcesz, żeby klienci trafili do Twojej firmy przez Internet?

Interesują Cię bezpłatne półgodzinne konsultacje?

lub użyj prostego formularza:

Przeczytaj też

brief marketingowy

Jak wygląda brief marketingowy?

Brief marketingowy na start to kluczowa kwestia w dobrze zrealizowaych projektach marketingowych. Jak go przygotować?
newsletter wady i zalety jak zacząć

Newsletter wady i zalety, jak zacząć?

Dobrze zrobiony ma wiele zalet. Może budować relacje i sprzedawać. Ale jakie wady ma newsletter w B2B? Jak zacząć, jak go napisać, na co trzeba się przygotować?
content marketing co to

Content marketing – co to jest? Przewodnik dla firm B2B

Content marketing, szczególnie dobrze zrobiony, to jedna z najskuteczniejszych strategii w firmach sprzedających usługi profesjonalne dla firm. Co potrzebujesz wiedzieć?